Aktualności

Uwaga na wiadomości SMS od oszustów!

Oszuści wysyłają wiadomości podszywając się pod jednego z największych dostawców energii w Polsce. Nadawca wiadomości wysyła fałszywe SMS-y z informacją o planowanym wyłączeniu prądu w związku z rzekomo nieuregulowanymi płatnościami. Dołączony jest do nich link, a treść skłania, aby go kliknąć. Wówczas - bez naszej wiedzy i zgody - może zostać zainstalowane na naszym telefonie złośliwe oprogramowanie. W konsekwencji, oszuści mogą dostać się do naszych kont bankowych.

Niestety przekonała się o tym osobiści mieszkanka Mrągowa, która otrzymała smsa o zaległości w opłatach za prąd w wysokości tylko 3,46 złotych. Niestety kobieta kliknęła na wskazany we wiadomości link i następnie zalogowała się na stronie banku. Ten właśnie link przekierował ją na fałszywą stronę banku. Wówczas przestępcy weszli w posiadanie loginu i hasła do internetowego konta w banku. W efekcie czego kobieta straciła 4000 złotych.

Policjanci radzą, by w przypadku otrzymania podejrzanej wiadomości jak najszybciej skontaktować się z infolinią i wyjaśnić sprawę. Przestępcy podszywając się pod różnego rodzaju portale ogłoszeniowe, czy też firmy wysyłają do przypadkowych osób wiadomość z prośbą o dopłacenie niewielkiej kwoty Do takich wiadomości dołączony jest zawirusowany link.

Wówczas na naszym telefonie może zostać zainstalowane złośliwe oprogramowanie, które umożliwi przejęcie kontroli nad telefonem i dostanie się do bankowości mobilnej. Link może również przekierować nas na fałszywą stronę banku. Wówczas przestępcy wchodzą w posiadanie loginu i hasła do naszego internetowego konta w banku.

Należy zatem unikać wchodzenia na nieznane nam linki. Musimy z ograniczonym zaufaniem podchodzić do wiadomości wysyłanych drogę mailową lub SMS-ową. Oszuści wykorzystują również bieżące sytuacje, aby uwiarygodnić swój przekaz. Powołują się np. na stan epidemii, dezynfekcje paczki i inne, wszystko po to, aby kliknąć w wysłany link. Pamiętajmy, że ofiarą przestępców możemy się stać również na odległość.

 

PGE Obrót ostrzega przed fałszywymi SMS-ami

PGE Obrót, spółka z Grupy Kapitałowej PGE, zajmująca się sprzedażą energii do odbiorców końcowych, prosi Klientów o ostrożność i zachowanie czujności w związku z wystąpieniem przypadków podszywania się pod PGE i rozsyłania fałszywych wiadomości z informacją o demontażu układu pomiarowego spowodowanego rzekomo nieuregulowanymi płatnościami.

W wiadomościach rozsyłanych przez oszustów znajduje się także link prowadzący do strony łudząco przypominającej stronę logowania do elektronicznego Biura Obsługi Klienta PGE.

W związku z zaistniałą sytuacją, Spółka przypomina, żeby podczas logowania do elektronicznego Biura Obsługi Klienta zawsze pamiętać o następujących czynnościach:

  • upewnić się, czy strona logowania jest właściwa, czy witryna jest zabezpieczona (symbol szarej kłódki) oraz czy adres widoczny w paskuw oknie przeglądarki to https://ebok.gkpge.pl/ebok/faces/profil/logowanie.xhtml;

  • logowanie powinno odbywać się zawsze za pośrednictwem serwisu internetowego PGE Obrót  https://ebok.gkpge.pl poprzez opcję „Zaloguj” w module „Logowanie” lub za pomocą aplikacji mobilnej mBOK PGE;

  • logowanie do platformy odbywa się poprzez podanie adresu mailowego oraz indywidualnego hasła. Po zalogowaniu należy sprawdzić zakładkę „Finanse” celem potwierdzenia prawdziwości wszystkich faktur oraz danych.;

  • przed dokonaniem płatności, należy zweryfikować dane z otrzymaną mailowo eFakturą lub fakturą przesłaną korespondencyjnie.

    Fałszywe wiadomości SMS to kolejny, obok e-maili oraz fałszywych faktur, sposób działania oszustów. PGE Obrót zwraca się do wszystkich klientów i pracowników o zachowanie szczególnej uwagi oraz przekazanie ostrzeżenia rodzinie i znajomym. W przypadku otrzymania SMS-a z informacją o planowanym demontażu układu pomiarowego, należy zignorować taką wiadomość i nie otwierać żadnych linków znajdujących się w wiadomościach.

    W przypadku jakichkolwiek wątpliwości PGE Obrót zachęca do kontaktu z Infolinią PGE: (+48) 422 222 222.

    Działania nieuczciwych sprzedawców to problem, z którym zmagają się wszyscy operatorzy usług. PGE Obrót opiera swoją działalność na transparentności oraz uczciwej konkurencji, polegającej m.in. na dokładnym informowaniu klientów o swoich produktach i usługach. Spółka posiada certyfikat Kodeksu Dobrych Praktyk w ramach Towarzystwa Obrotu Energią (TOE). Ponadto, spółka prowadzi własne akcje informacyjne ostrzegające oraz informujące klientów, jak nie dać się oszukać, a także, przypominające o prawach konsumentów i zachęcające do dokładnego czytania wszelkiego rodzaju umów. 

    Źródło: https://pge-obrot.pl/aktualnosci/korporacyjne/pge-obrot-ostrzega-przed-falszywymi-sms-ami

Powrót na górę strony